Laatste stage en op de radio!

7 november 2019 - Pretoria, Zuid-Afrika

Hallo allemaal!
Dit is alweer onze laatste blog vanuit Pretoria. We zijn bijna klaar met onze stageperiode. Morgen nog een dagje, en dan hebben we vakantie!

De afgelopen week hebben we stage gelopen bij de Johannes Calvyn Laerskool. We hebben het hier heel erg naar ons zin en zouden er nog wel wat langer willen blijven. Elke dag geven we lessen in het Afrikaans.
Als we 's middags uit school komen, koelen we meestal eerst even af in het zwembad, bereiden er onze lessen voor en genieten verder van het goede leven hier.

Donderdag 31 oktober nam Saskia, onze begeleidster hier, ons mee naar het Voortrekkersmonument. Dat is een groot gebouw dat op en heuvel aan de rand van Pretoria staat. Het monument is gebouwd om de Grote Trek te herinneren. In.... verlieten de boeren de Britse kolonie in de Kaap en trokken naar het noorden. Ze worden de voortrekkers genoemd. Er is verschrikkelijk gevochten dus daarom is het monument opgericht. Saskia kon ons van alles vertellen over de Zuid-Afrikaanse geschiedenis. Vanaf het dak van het monument hadden we een mooi uitzicht over de stad.

Zaterdag 2 november was het een spannende dag voor de Zuid-Afrikaners. De Springbokke, het nationale rugbyteam, staat in de finale van de worldcup. Natuurlijk wilden we die wedstrijd bekijken. Dit hebben we gedaan in een restaurantje in het winkelcentrum vlakbij. Samen met de Afrikaners juigden we toen ze wonnen! Wat was dat spannend! 's Middags reden we naar de Brooklyn mall om wat te gaan winkelen en onderweg kwamen we allemaal auto's tegen met vlaggen wapperend uit hun ramen. Wat een feest, haha, het is wel grappig om dit mee te maken!

Zondag gingen we naar de kerk, dronken we koffie en aten we mee met de mensen van wie de lodge is, waar we verblijven, gezellig.

Maandag ging alweer onze laatste stageweek in. We proberen al onze verslagen af te ronden voor dat we naar Kaapstad gaan, dus het is niet alleen maar vakantie vieren hier. We geven veel verschillende lessen hier, zoals: sosiale wetenskap, wiskunde, Afrikaans, Engels, kuns, ligamelike opvoeding... Het is allemaal erg leuk om te doen!

Woensdagmiddag gingen we iets bijzonders doen, we waren uitgenodigd voor een radioprogramma op Pretoria FM! Ongeveer een half uurtje hebben we gepraat over onze ervaringen hier in ZA, over het onderwijs hier en in Nederland. En dat allemaal in het Afrikaans. Het was super leuk, weer iets afgevinkt van onze bucketlist!
Naar deze radiozender luisteren zeker wel 500.000 mensen, dat wisten we niet van te voren. Saskia vertelde dat ons achteraf. Van onze collega's die hadden geluisterd kregen we er leuke reacties op.

Nu zijn we ons aan het voorbereiden op de vakantie in Kaapstad. En nog 2.5 week, dan gaan we alweer richting de kou, warme chocolademelk en pepernoten!

Bedankt weer voor het lezen van onze blog, de volgende komt vanuit Kaapstad!

Groetjes van ons alle twee.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Lydia Danneberg:
    7 november 2019
    Nog een dag lesgeven, en dan genieten van een mooie vakantie !

Geniet er samen maar lekker van.
    Groetjes Lydia
  2. Mams Corine:
    7 november 2019
    Tjonge wat vliegt de tijd. En wat hebben genoten van jullie radiouitzending. Stiekem waren we echt wel trots op jullie.
    Nu morgen afscheid nemen van de stage school en gaan jullie van jullie welverdiende vakantie genieten
    Heel veel plezier wees vooral ook voorzichtig we kijken er naar uit om het volgende blog te lezen.
    Liefs van ons allemaal
  3. Leidy:
    8 november 2019
    Die bucketlist wordt steeds kleiner van jullie.
    Wat genieten om te lezen dat jullie weer zo'n mooie tijd hebben door gemaakt.
    De radiouitzending was super leuk om te volgen: twee Nederlandse dames die bijna vloeiend Afrikaans spreken.
    Nu nog een heerlijke vakantie in het vooruitzicht.
    Blijf oren en ogen goed de kost geven, met andere woorden pas goed op en beniet van alle mooie dingen die voorbij komen.

Groetjes van ons allemaal.
  4. Gerdien Smalbrugge:
    8 november 2019
    Dankjewel voor de prachtige verhalen. Die radiouitzending had ik ook wel willen horen! Nog een heel fijne vakantie toegewenst en t.z.t. wel thuis!