Tweede week in KwaMhlanga

20 september 2019 - Pretoria, Zuid-Afrika

Hallo allemaal!

Vrijdagochtend reden we rond 10 uur naar huis van de school in KwaMhlanga. De kinderen waren blij om te horen dat we er maandag weer zouden zijn. De weg die je moet rijden om in Pretoria te komen heeft als bijnaam de dodenweg. En daar reden wij dan op vrijdag de 13e… gelukkig zijn we veilig en wel aangekomen. We hebben die middag lekker uitgerust bij het zwembad. Het wordt ondertussen steeds warmer hier! Zaterdag begonnen we de dag met wat zaken regelen, maar omdat we toch nog wel wat wilden ondernemen zochten we iets om hier in de buurt te doen. Vanuit ons huisje kunnen we de Magaliesberg zien. Na wat onderzoek op internet kwamen we erachter dat je deze berg kunt beklimmen. Maar waar we nou precies naartoe moesten, daar kwam Google Maps niet helemaal achter. Nadat we wel vier keer verkeerd zijn gereden kwamen we toch aan bij de parkeerplaats en konden we beginnen aan de klim. Het pad bestond uit allemaal grote stenen en je moest dus behoorlijk goed opletten waar je je voeten zette. Daar liepen we dan op onze gympen. Jeannette had het behoorlijk lastig met de hitte, maar na heel wat zweet en slokken water stonden we op een prachtig uitzichtpunt. Aan beide kanten van de berg zagen we Pretoria liggen. Er waren bovenop de berg ook nog overblijfselen van een fort. Hier hebben we wat mooie foto’s gemaakt. Daarna konden we beginnen aan de afdaling. Lieke verzwikte wel drie keer haar enkel door de stenen, dus Ruben heeft het er het best van afgebracht tijdens de tocht. Zondagochtend gingen we weer naar de kerk, na de dienst hebben we nog wat gepraat met verschillende jongeren uit de gemeente. We hebben ook nog wat voor de verslagen van school gedaan, want we zijn hier natuurlijk niet alleen om vakantie te vieren.

Maandagochtend reden we weer over de ‘high accident zone’ richting KwaMhlanga. Deze week was het toetsweek, dus maakten de groepen elke dag minimaal één toets van 1,5 uur. We waren er deze week wat beter op voorbereid dat de kinderen helemaal geen lessen meer kregen. Zo hebben we verschillende drama-, kunst- en muzieklessen aan meerdere groepen gegeven. Deze week was het echt echt snikheet. De lokalen waren heet, het kantoor was heet, in de schaduw was het heet. Dus onze waterflesjes waren onze beste vriend! Omdat we bij Jeremy en Treeforce (jaja, vrij vertaald is het boomkracht) wonen, aten we ook iedere avond met hen. Aan het eind van de maaltijd zongen zij de ene dag een christelijk Afrikaans lied voor ons en zongen wij de volgende dag een Nederlands lied voor hen. Dinsdagmiddag reden we weer terug naar Pretoria, omdat we waren uitgenodigd voor een braai met de jongeren van de kerk. Het was een bring en braai, dus we moesten ons eigen bord, bestek, eten en drinken meenemen. We hebben er een ontzettend gezellige avond gehad en vooral hard gelachen om alle vragen en opmerkingen rondom Nederland en de Nederlandse taal. “Dan heb je zo’n klein land en dan is de grootste sport voetbal! De sport waar je het meeste ruimte voor nodig hebt!” of “Hmm, we hebben wat land tekort. We gaan gewoon het water weghalen en nieuw land maken!” Woensdagochtend reden we weer naar de school en vervolgden we onze dagen zoals alle andere.

Onze week eindigde donderdag wat anders dan gepland. Om persoonlijke redenen, die dusdanig serieus waren, heeft Ruben er voor moeten kiezen om vroegtijdig naar huis te gaan. Jeannette en Lieke vinden dit natuurlijk heel erg jammer, maar staan volledig achter deze keuze. Zij gaan samen verder dit avontuur aan. Dit begint morgen (zaterdag) met een roadtrip, omdat het vakantie is! Jullie zullen volgende week hopelijk een mooie blog lezen met prachtige bijpassende foto’s.

1. Mams Corine:
    20 september 2019
    Oef Jeannette wat een rooie biet heb je daar..jammer voor Ruben. We wensen hem en zijn ouders en gezin veel sterkte toe.🙏
    Jullie 2 meiden fijne vakantie geniet ervan maar wees vooral voorzichtig.
    Hgr mams
  2. Willemijn:
    21 september 2019
    Wat een mooi uitzicht vanaf die Magaliesberg joh! Dan moet je er wat zweetdruppels en verzwikte enkels voor over hebben he?!😋 mooie, oververhitte foto van je Jeannett!🤩
    Ik wens jullie een fijne vakantie, nu het toch allemaal wat anders loopt... En Ruben + gezin, ik bid voor jullie!
    Liefs, Willemijn
  3. Leidy:
    21 september 2019
    Steeds behoorlijk aktief blijven ondanks die hitte, ik vind het knap hoor.
    Soms lopen de dingen inderdaad anders dan je gedacht had.
    Veel steun gewenst voor Ruben en z'n familie.
    Toch een fijne vakantie toegewenst dames.
    Geniet van het mooie Zuid Afrika en doot heanig an.