Vryburg: scholen en kerkkamp op het platteland

14 oktober 2019 - Vryburg, Zuid-Afrika

Daar zijn we weer met een nieuwe blog!
Dit keer een erg volle blog, want we hebben ontzettend veel gedaan in één week.

Maandagochtend reden we richting Vryburg, zo'n 400 km verderop, naar Gerben en Anne. Bij hen en hun twee kinderen zullen we twee weken verblijven tijdens onze tijd in Vryburg. We zullen hier verschillende scholen bezoeken, om de verschillen tussen het onderwijs te bekijken en te ervaren. ´s Avonds leerden we elkaar beter kennen onder het genot van een heerlijke braai en wat wijn. Dinsdag en woensdag gingen we naar de eerste school: Tiger Kloof. Dit is een school voor rijkere zwarten. De kinderen op deze school praatten echt ONTZETTEND veel tijdens de lessen. Ze zijn best arrogant richting de leerkrachten, omdat hun ouders invloedrijke banen hebben. We hebben hier allebei onvoorbereid lessen overgenomen. Best pittig met zulke kinderen voor je. 's Middags reden we om 3 uur weer naar huis en kochten we met Anne 50 liter water bij de waterwinkel, omdat het water hier niet echt lekker is. 's Avonds zaten we in een verhitte discussie over een spelletje toen opeens het licht uitviel. Bleek dat er heel wat huizen opeens geen stroom meer hadden. De zaklampjes en kaars kwamen al snel tevoorschijn en aangezien we toch niet veel meer konden doen gingen we vroeg naar bed.

Op donderdag en vrijdag gingen we naar de Colinda primêre skool. Dit is een openbare school voor kleurlingen. Op deze school zitten er wel 40, soms wel bijna 50 kinderen in één klas. De leerkrachten dwingen hier discipline af op een vrij harde manier. De juffen hebben een stok op tafel liggen, als een kind dan niet snel genoeg luistert, slaat de juf keihard met met de stok op de tafel van het kind. Wij hebben gelukkig niet gezien dat de leerkrachten de kinderen slaan, maar dat schijnt wel te gebeuren. We hoorden dat er veel problemen zijn met de kinderen van deze school. De thuissituaties van de kinderen zijn soms erg slecht. De kinderen krijgen op school een maaltijd, voor sommigen is dit het enige wat ze krijgen. Op maandag krijgen sommige kinderen pas voor het eerst weer eten sinds vrijdag.
Sommige leerkrachten zijn ook een beetje bang voor de kinderen. Er zijn kinderen die een mes mee naar school hebben genomen. Ook laten de leerkrachten geen spullen in de lokalen liggen, want bijna elke nacht wordt er ingebroken en nemen de kinderen de waardevolle spullen mee. De lokalen zijn zeer schaars ingericht, geen mooie materialen, geen digiborden, geen beamer... Wat er niet is kan ook niet gestolen worden.
We vinden het allebei wel heel erg interessant om al deze verschillende scholen te zien. Wij hebben zelf als er wat tijd over was wat over Nederland verteld. Dat vonden de kinderen en de leerkrachten heel interessant.

Vrijdag, aan het einde van de ochtend gingen we met Gerben mee naar de koeienveiling hier in Vryburg. Deze omgeving wordt ook wel het Texas van Zuid-Afrika genoemd. Deze veiling is de grootste van het zuidelijk halfrond. Leuk om hier rond te kijken. We konden zo naar binnen lopen en op de tribune gaan zitten, om de bieders in hun charmante korte spijkerbroeken te bekijken. Er gaan hier echt miljoenen Randen doorheen. Samen hebben we een steak gegeten in het restaurantje. We kunnen hier natuurlijk niet komen, zonder veel vlees te eten!

Zo rond 4 uur vertrokken we richting het kampterrein bij Tiger Kloof, dit is achter de school waar we dinsdag en woensdag zijn geweest. We gaan namelijk op kamp met de kerk! We sliepen met vier andere meiden op een kamer. Aan het begin moesten we iedereen een beetje leren kennen, maar we hebben echt een super leuk weekend gehad, bomvol activiteiten!

Dat begon 's middags al. We speelden een potje voetbal, daarna gingen we over naar rugby. Mensen zijn super fanatiek en wij deden lekker mee! 's Avonds aten we een heerlijke hamburger, speelden wat kennismakingsspelletjes en zaten gezellig bij het kampvuur.

Zaterdagochtend begonnen we al vroeg (7 uur) met een ochtendwandeling. We liepen naar beneden richting het inmiddels bijna droogstaande riviertje en klauterden aan de andere kant weer de berg op. Zo vroeg in de ochtend laat de temperatuur het nog toe om dit soort inspannende activiteiten te doen. Later op de dag is het echt veel te heet! Na de wandeling aten we een flinke brunch. Er kwamen worsten, eieren en niet te vergeten: pap op tafel. Die pap lieten wij maar staan. Samen met de andere gemeenteleden volgden we een werkwinkeltjie (workshop) over 'jouw plek in de kerk'.

Hierna gingen we zwemmen in het dammetjie (meertje) wat onderaan de berg lag. Tijdens de ochtendwandeling hadden een paar kinderen er een slang in het water gezien. Dus je begrijpt dat we nogal huiverig waren om het water in te gaan. Maar ja, het was zo warm, de zon brandde op onze hoofden, dus we doken er al snel in. Brr... er zaten heel veel waterplanten in het water, maar de temperatuur was heerlijk. Toen we aan de overkant waren riep een jongetje opeens: 'Kyk, ek het 'n vis gevang!'  en nee... geen gewone vis... zijn kop was eraf! Jakkes! We hadden het wel gauw gezien. Terug naar de overkant zwemmen en op ons handdoekje genieten van de zon. Met de kinderen speelden we nog het spel lappenoorlog, maar als je niet in het water bent, is het eigenlijk veel te warm om zo in de zon te spelen. Gelukkig zijn we de slang niet tegengekomen!

Op het middagprogramma stonden Hollandse spelletjes waar wij verantwoordelijk voor waren. Dit was een succes, de mensen vonden het heel leuk om te spelen en wij genoten er ook van.

Ondertussen waren er een paar mensen bezig met het avondeten: schaap! Er hing een heel schaap aan het spit. We hebben natuurlijk een stukje opgegeten, het was wel lekker, alleen echt super vet. Maar de mensen hier vinden al die vette delen juist heel erg lekker. Volgens mij hebben we in één weekend nog nooit zoveel verschillende dingen én zoveel vlees gegeten! 's Avonds speelden we wat spelletjes, was er een Master Chef competitie en hebben we gezellig bij het kampvuur gezeten met de andere jongeren. Één van de jongens ving een kikker en wilde daarmee iemand laten schrikken. Jeannette stond ondertussen onder de douche, dus zij werd het slachtoffer. Na heel wat groepsdruk gooide Lieke de kikker bij Jeannette onder het douchegordijn, wat voor een harde gil zorgde. "WAAROM GOOI JE DIE KIKKER BIJ MIJ IN DE DOUCHE?!" Na alle sensatie van die dag was het tijd om te gaan slapen.

Zondag reden we weer terug naar ons huis in Vryburg en deden we een dagje rustig aan. Mede omdat Lieke nogal ziek was (lees: veeeel diarree en overgeven). Dat is nu gelukkig weer helemaal voorbij.

We zijn nu nog één week in Vryburg en er staan weer allerlei leuke en afwisselende dingen op het programma.

Tot de volgende blog!

1. Simon C Bax:
    14 oktober 2019
    Leuk om dit te lezen, temeer daar ik de omgeving ken. En het vlees is veel lekkerder ondat de ‘beeste’ veel meer kruiden eten due tussen het gras staan
  2. Johan Gerritsen:
    14 oktober 2019
    Het is maar goed dat jullie geen vegetariërs zijn, met al die braaien.
    Nog een fijne proefloop met elkaar, en pas op voor buikloop.
  3. Michiel Gerritsen:
    14 oktober 2019
    Leuk om jullie verhalen te lezen en fijn dat je weer beter bent Lieke.
    Nog veel plezier de komende weken.
  4. Mams Corine:
    15 oktober 2019
    Zo geweldig om even mee te genieten van jullie belevenissen. Zou leuk zijn om even een vogeltje te zijn..even om een hoekje te gluren🐦heel veel plezier daar..