Een weekje Roadtrippen!

28 september 2019 - Pretoria, Zuid-Afrika

Dag allemaal!

Het is weer tijd voor een nieuwe blog! We hebben een super leuke week achter de rug, we zullen het chronologisch gaan vertellen.

ZATERDAG: Pretoria --> Graskop

Zaterdagochtend stapten we om tien uur in de auto. We hebben 400 km voor de boeg. We reden via de Long Tom Pass richting Graskop. Het begin van de route was vooral tolweg, later werd het een éénbaansweg. We stopten in het stadje Dullstroom, waar we een pannenkoek aten bij Harries Pancakes. Tijd voor Lieke om achter het stuur te kruipen. Voor haar de eerste keer, wel een beetje spannend! Aan Lieke de eer om over de Long Tom Pass te rijden. Dat was best een uitdaging! Er reden steeds vrachtwagen voor ons en die kwamen de steile wegen niet zo soepeltjes op. We hebben hier wat inhaal capriolen uitgehaald!
Het uitzicht vanaf de Pass was wel erg mooi! De hele rit duurde wat langer dan we hadden gedacht, dus we konden onderweg maar 1 waterval bezoeken. Dit was de Lone Creek Fall. Erg mooi! Toen we bij de waterval liepen kwam er opeens een groep Afrikaanse dames op ons af. Ze gilden: 'My friend! Can I get a Picture with you?' Eh.. haha jawel.. Dit was echt super vreemd, ze gingen er helemaal voor staan om met ons (natuurlijk vet leuke meiden) op de foto te gaan... Haha!!

ZONDAG: Graskop --> Hazyview

Vandaag staan God´s Window, Bourke´s Luck Potholes en The Three Rondawels op het programma. Dit is een stuk van de Panoramaroute waar we gisteren ook al een stuk van hebben gereden.
God´s Window was maar 3 kilometer van ons huisje vandaan. We waren er zo! Vanaf de parkeerplek liepen we een stukje omhoog. Daar stonden we op een uitzichtpunt. Mooi! Natuurlijk maakten we foto´s, daarna liepen we verder over de Rain Forest Trail. Als je hier nog eens heen gaat, moet je echt deze trail lopen, het uitzicht vanaf dit punt is misschien nog wel mooier dan bij God´s Window, en je hoeft er maar een klein stukje verder voor te lopen.
Terug de auto weer in. Op naar Bourke´s Luck Potholes! Dit is een kloof waar water doorheen stroomt, dit heet ook wel de Blyde River Canyon. We liepen over bruggen heen en we aten ons boterhammetje met onze voetjes in het water.
Oei, we merken nu dat het heel moeilijk is om de omgeving te beschrijven van waar we zijn geweest! We zullen wel foto´s bijvoegen, met bijschrift wat het is.
Na Bourke´s Luck Potholes reden we verder naar onze laatste stop: The Three Rondawels! Dit ligt in de bergen, en dit zijn 3 bergpunten die op Afrikaanse hutjes lijken met grasdak: rondawels. Het was hier super druk, we moesten gewoon in de rij staan om een foto te maken met de Rondawels op de achtergrond! De omgeving was echt schitterend. We hebben heerlijk even op een steen gezeten en genoten van het uitzicht. Wauwie!
Na al deze mooie dingen was het tijd om naar Hazyview te rijden, waar we gingen slapen. Het was ongeveer anderhalf uur rijden. Het is elke keer een beetje spannend wat we aan zouden treffen bij het huisje wat we hebben geboekt. Het was ook alweer een poosje geleden dat we deze week planden, en je ziet alleen maar foto’s van het internet! Maar elke keer was het prima, gelukkig.

MAANDAG: Safari in het Krugerpark

4.45: de wekker gaat! Opstaan, om kwart over 5 worden we opgehaald door de gids die ons meeneemt op safari. In de truck zitten ook nog 2 mensen uit Chili, een vrouw uit Zweden en een man uit Duitsland.
Buiten is het nog helemaal donker en het is ook best koud! We hebben lange broeken en jassen aan. Gelukkig maar, want het was deze dag helemaal niet zo heel warm. Voor het spotten van dieren is dat juist goed, dan schuilen ze niet onder bomen en struiken en kunnen wij ze dus beter zien.
Om 6 uur gaat de Phabenigate open. Op de parkeerplaats voor de gate was het al super druk. Er stond al een mega rij met auto’s, daarnaast verzamelden alle safaritrucks zich. Jaja, we zijn nu wel echt toeristen! Eenmaal in het park spotten we al snel de eerste dieren. Heel veel impala’s, zebra’s, allemaal mooie soorten vogels. Maar ja, stiekem komen we natuurlijk om de big 5 te spotten. En dat is gelukt! Al snel zagen we buffels! Daarna zagen we neushoorns, olifanten met baby’s… Luipaarden en leeuwen waren lastiger te vinden. Onze gids ging er helemaal voor om het luipaard te vinden. We hoorden van andere gidsen dat er een luipaard in het gras aan de kant van de weg liep. Erop af! Al van een afstandje zagen we waar we moesten zijn. Dan verzamelen er allemaal auto’s en trucks, zoveel dat je er niet meer langs kan. Als je dat ziet, is er waarschijnlijk iets bijzonders daar te zien. En ja hoor! We zagen een luipaard lopen! Oh, het is heel speciaal als je zo’n beest ziet. Later zagen we ook nog een hele leeuwenfamilie aan de andere kant van de rivier liggen, met kleintjes erbij.. Als kers op de taart zagen we zelfs nog een luipaard op een tak van een boom liggen!
Verder zagen we nog giraffen, een hyena met prooi, een of andere hele zeldzame vogel, koedoes, gnoes…
Het was een mooie dag!

DINSDAG: Hazyview --> St. Lucia

We zaten de hele dag in de auto. We waren mooi op tijd vertrokken, want het was ruim 7 uur rijden naar St. Lucia, een plaatsje aan de kust bij de Indische Oceaan. We reden een mooie route door de bergen heen, vlak langs Swaziland. Zo rond half 4 kwamen we in St. Lucia aan. We installeerden ons snel, dat leren we nu wel, met zoveel verschillende overnachtingen! We wilden na deze lange dag in de auto heel graag de oceaan zien. Vanuit onze achtertuin zagen we al een stukje. We reden er heen, zo’n 3 minuten. We waren ontzettend blij dat we de oceaan zagen en we renden erheen! Heerlijk! Het water voelde lekker aan, helemaal niet koud. Op het strand hebben we genoten van een mooie zonsondergang.
Wat een leven!

WOENSDAG: Strandwandeling

We werden wakker en zagen dat hier niet heel schitterend weer was. We hadden nog geen plannen gemaakt voor vandaag. We zijn richting het strand gereden, waar we hebben gewandeld. Het waaide enorm hard! We ploeterden tegen de wind in. Heerlijk om even zo uit te waaien. Jeannette liep iets te dicht langs de kustlijn, een grote golf kwam eraan en … flats, ze was nat tot aan haar knieën! Naar huis, opdrogen! Die middag hebben niet meer zo veel gedaan. We maakten een plan voor de volgende dag en zijn gezellig ’s avonds uit eten geweest. De nijlpaarden lopen in dit stadje door de straat als het donker wordt, maar helaas (of gelukkig) hebben we die niet gezien.

DONDERDAG: Watersafari en self-drive

We begonnen deze dag met een prachtig zonnetje! Om kwart over 9 hadden we een watersafari op het programma staan. Wat was dat leuk! We gingen met een platte boot het St. Lucia meer op waar we nijlpaarden en krokodillen gingen spotten. We hadden weer geluk, want we zagen nijlpaarden in het water en op het land! Ook zagen we een aantal krokodillen. Super vet dit!
’s Middags reden we zelf het iSimangaliso Wetlands Park in. Je kan hier ook wilde dieren zien, maar afgezien van de buffels en zebra’s zagen we die niet. Maar daar kwamen we ook niet voor, we reden naar een uitzichtpunt waar we het park konden overzien. Prachtig! Alleen het geluid van de oceaan en wat vogels... Daarna reden we door naar Mission Rocks. Hier was een rotsstrand waar de golven hard tegenaan beukten. Spectaculair gezicht!
Verder naar Cape Vidal. Hier was een groot zandstrand, we hebben hier heerlijk van de zon genoten, voeten in het water… Heel ver, bijna aan de horizon zagen we opeens iets wat leek op een vin van een walvis. We zagen ook nog andere mensen met camera’s hiernaar kijken. Zagen we nu echt walvissen?! We hebben geprobeerd om in te zoomen, wij vinden het walvissen! We hebben een hele tijd de horizon afgespeurd en we zien steeds walvissen boven water komen. Super gaaf dit!
De terugweg reden we net iets anders, via Catalania Bay, waar we uitzicht hadden over Lake St. Lucia, met een mooie laagstaande zon.

VRIJDAG: St. Lucia --> Pretoria

Alle spullen weer ingepakt, er staat een hele dag ‘on the road’ op ons te wachten. Toen we St. Lucia uit waren, wist Google Maps de oprit van de snelweg niet zo goed te vinden. We reden over een grindweg en moesten via een mul zandpad de snelweg opdraaien. Eeeh, dat vonden wij niet zo’n goed idee, uiteindelijk na wat gedwaal rond de weg hebben we zelf een route bedacht, dat ging goed en we waren op weg richting Pretoria!
De rit hiernaartoe was niet zo interessant, de heenweg was een stuk leuker. Dus we waren blij dat we na 7,5 uur weer ‘thuis’ waren. Zo voelt het inmiddels al wel. Heerlijk.

Wat hebben we een leuke week gehad, veel gezien en gedaan!

Super leuk dat je weer deze, dit keer lange, blog hebt gelezen!

Via deze link kun je het filmpje van onze vakantie bekijken: https://youtu.be/CkUlSGFitJg

1. Mams Corine:
    28 september 2019
    wat een heerlijke week hebben jullie gehad. nu weer aan de slag volgende week. maar eerst maandag Jeannette haar verjaardag vieren.
    fijne dag Jeannette.🎊🎁🎉
  2. Leidy:
    28 september 2019
    Weer een mooi deel van Zuid Afika gezien.
    Heel wat ervaringen en indrukken rijker.
    Voor nu een fijn weekend gewenst en maandag alvast een fijne verjaardag Jeannette.
  3. Lydia Danneberg:
    30 september 2019
    Wauw, Lieke, wat hebben jullie veel gezien zeg!
    Eliah vindt de dieren super gaaf!
    En nu weer vol aan de bak op school, succes samen.
    Groetjes Lydia danneberg.
  4. Willemijn:
    1 oktober 2019
    Super bijzondere vakantie!🤩
    Fijn dat jullie weer veilig ‘thuis’ zijn... fijne week!😘