Back in Pretoria

29 oktober 2019 - Pretoria, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,

Iets later dan normaal, maar bij deze alsnog een blog van afgelopen week!

Nadat we van een rustig weekend hadden genoten, gingen we maandag naar de Voorpos laerskool. Dit is een openbare basisschool. De ochtend begon met een zaalopening. Alle 1000 leerlingen en alle leerkrachten verzamelden zich in de zaal en er werden verschillende dingen afgekondigd. Iets wat in Zuid-Afrika heel gebruikelijk is, is het uitdelen van awards. Kinderen krijgen overal prijzen voor. Heeft je team gewonnen in de sportcompetitie, heb je een debatwedstrijd gewonnen of zit je in de top 10 van je klas? Dan krijg je daar een prijs (een balkie) voor. Deze balkjes maken de kinderen vast aan hun schoolkleren. Sommige kinderen lopen dus met 5 balkjes rond en anderen hebben niets. Iets wat ook werd gedaan die ochtend was de verkiezingen van de nieuwe leiers. Leiders zijn kinderen uit graad 7 die allerlei activiteiten mogen organiseren en extra verantwoordelijkheden dragen. Daarna hebben we allebei bij verschillende groepen meegekeken, maar omdat we hier maar één dag waren hebben we zelf niet echt les kunnen geven. Omdat het hier ondertussen vrek warm is nemen we ongeveer iedere middag een heerlijke duik in het zwembad.
Dinsdag en woensdag gingen we naar de Alma school. Dit is een school voor verstandelijk (en lichamelijk) gehandicapten. Ook hier hebben we in verschillende klassen gekeken en geholpen waar mogelijk. Lieke werd woensdagochtend gevraagd om les te geven aan een groep, omdat de leerkracht weg moest. Na een uitleg van 5 minuten ging hij ervandoor en had ze de klas 2,5 uur voor zichzelf. Het is weer heel anders lesgeven dan wat je bent gewend, maar het verliep allemaal erg goed. Na de pauze mocht Jeannette gaan improviseren bij dezelfde groep, omdat de leerkracht nog steeds niet terug was. Dat werd een lesje wiskunde.

Woensdagavond gingen we de uitdaging aan om zelf te braaien! Op woensdag is de week namelijk doormidden, dus is het braaiaand in ZA. Ondertussen hebben we het al een paar keer gedaan met anderen, dus we wilden het nu zelf proberen. Na een wat moeilijke start konden onze tolletjie wors, steak en braaibroodjies op het vuur. Het smaakte heerlijk, dus we gaan het vast nog wel vaker doen!
Op donderdag begonnen we met de stage bij onze laastste school: Johannes Calvyn. Vrijdag gingen we met graad 4 mee op hun uitje. De Magaliesberg opklimmen. De aankomende week is Jeannette bij graad 5 en Lieke bij graad 4.

Zaterdagochtend begon de dag al vroeg. Om 05:15 ging de wekker, omdat we naar de boeremark gingen! Op een terrein stonden allemaal kraampjes die handgemaakte spullen of eten verkochten. Ondertussen speelde er Afrikaanse muziek en hing er een gezellige sfeer rondom het hele tafereel. Wij gingen naar huis met wat boekjes, biltong (soort gedroogde worst) en nog wat eten. Omdat de dag nog lang niet voorbij was besloten we naar Hartbeespoortdam te rijden. Hier konden we met een kabelkarretjie de berg op en daar een stukje wandelen en genieten van het uitzicht. Terwijl we dit deden hoorde we ineens een klein gilletje links van ons. EEN HUWELIJKSAANZOEK! Snel met de camera wat foto's schieten en toen het stel uitgeknuffeld was wisselden we nummers uit om ze op te sturen. 's Middags reden we naar de Menlyn Mall. Een ontzettend groot winkelcentrum waar we wat kleding en voor ons allebei een Afrikaanse Bybel hebben gekocht. Zaterdagmiddag werden we gezegend met een heerlijke onweer- en regenbui. Nooit gedacht dat we dit ooit zouden zeggen, maar wat waren we er blij mee! In Nederland wordt gesproken van droogte, maar hier is het echt droog.

Zondag nam een Nederlandse jongen ons mee naar de kerk in KwaMhlanga. Als je goed op de hoogte bent, weet je dat we hier twee weken hebben gezeten en les hebben gegeven op een zwarte school. De dominee van deze kerk is de man waar wij destijds in huis verbleven. De kerk was niet meer dan een betonnen gebouw met golfplaten. Voor ons waren er speciale stoelen om op te zitten. De dienst, die 2,5 uur duurde, bestond uit zingen, getuigenissen, bidden, een preek en weer zingen. De liedjes die werden gezongen bestonden veelal uit één zin die een paar minuten werd herhaald. De muziekinstallatie deed het erg goed, want we liepen haast gehoorbeschadiging op, zo hard werd er gezongen en gedrumd. Aan het einde  van de dienst werd gevraagd of wij nog een Nederlands lied voor hen wilden zingen. Natuurlijk wilden we dit doen, dus we zongen op het podium 'Ik zal er zijn' van Sela. Nadat de gemeente (40 mensen) afscheid nam van elkaar en van ons, reden we weer naar huis.
Maandag begon de enalaatste stageweek, het aftellen begint nu helaas toch wel een beetje..
We genieten nog volop en kijken uit naar de vakantie in Kaapstad!

Lieve groetjes van ons!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Dad:
    29 oktober 2019
    t is weer een mooi verhaal meiden! Hebben jullie je hele of je halve hart verloren aan SuidAfrika ? :)
  2. Mams Corine:
    29 oktober 2019
    Lieve meiden wat een mooi verhaal weer. We Genieten van jullie blije gezichten. Geniet nog van jullie 1,5 week stage. Oef dat gaat nu wel heel hard.
  3. Ilse:
    29 oktober 2019
    Het houd maar niet op met jullie bijzondere ervaringen, en dan moet de vakantie nog beginnen... ;) leuk om jullie belevenissen weer te lezen!
  4. Leidy:
    29 oktober 2019
    Het blijft toch iedere week genieten om jullie belevenissen te lezen.
    Bijzonder dat jullie samen in de kerk hebben gezongen.
    Ik had het graag gehoord.
    Het schiet nu al aardig op met de tijd...voor jullie het weten ben je weer in je thuisland.
    Maar als afsluiter nog een onvergetelijke vakantie in het vooruitzicht.
  5. Aart en Marrieke Last:
    29 oktober 2019
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen!! Wat lijkt het mij een prachtige ervaring!!. Geniet nog van de tijd die jullie in ZA zijn!