Uitwaaien in Kaapstad

16 november 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hoi allemaal!

Op zaterdagochtend 9 november reden we naar het vliegveld, leverden we onze geweldige huurauto weer in (hij heeft het ruim 4200 km met ons volgehouden) en stapten we in het vliegtuig richting Kaapstad. Ook hier hebben we weer een huurauto. Zaterdag deden we wat boodschappen, gingen we uit eten en maakten we een wandeling langs het strand. Het huisje waar we verblijven staat 50m van de zee verwijderd. Helaas kun je hier niet goed zwemmen, maar het is wel prachtig om hier iedere avond de zonsondergang te zien!
Om de stad goed te verkennen, besloten we om de volgende dag een hop on hop off tour te doen. Jaja met de rode bus dwars door Kaapstad heen. We stapten op verschillende haltes uit en kregen de kaart van de stad al redelijk in ons hoofd. De verschillende herkenbare bergen zijn ook wel handige oriëntatiepunten. We liepen met een stadstour door de wijk Bo-Kaap. De huizen in deze wijk hebben allemaal felle kleuren. Waarom dit zo is hebben we niet helemaal meegekregen, omdat de tourgroep nogal groot was.

Maandag reden we naar Boulders beach. Hier zou een hele kolonie pinguïns te zien zijn. Nou, die hebben we zeker gezien! Een ontzettend grote groep pinguïns was aan het relaxen op het strand of op de rotsen. Erg geinig om ze te zien bewegen! Ook hier waren we niet de enige bezoekers, dus we zochten een wat rustigere plek op. Hier konden we heerlijk genieten van het uitzicht.

Hebben jullie het al door? We genieten hier volop!

Dinsdag reden we naar Stellenbosch. Hier bezochten we eerst een museum met huizen van het jaar 1700 tot 1850. Ingericht met de spullen uit die tijd. Om 13:00 begonnen we met een wijnproeverij bij Lanzarac. Er zijn namelijk ontzettend veel wijnboerderijen in deze omgeving, dus een proeverij konden we niet vermijden ;). We proefden heerlijke wijn met bijpassende chocola. Ja, dan merk je het verschil toch wel met goedkope supermarkt rosé!
In Kaapstad is er één ding ontzettend onvoorspelbaar: het weer. Je kunt hier niet naartoe gaan met een volle planning, want het weer bepaalt hier wat je gaat doen.

Woensdag besloten we om de sportieve outfit aan te trekken en de Tafelberg te beklimmen. We liepen de Platteklip Gorge route. Van tijd tot tijd moest je je handen gebruiken om omhoog te klimmen, dus onze conditie werd weer even goed getest. Uiteindelijk stonden we na 2 uur op de top. Wat een uitzicht zeg! We waren gelukkig op tijd om nog wat foto's te maken met het mooie uitzicht, want na een tijdje vlogen de wolken ons om de oren. Dan zie je helemaal niets meer. Ook Lieke's petje vloog door de lucht en ligt nu ergens bovenop de Tafelberg. Vanwege het slechte weer was het kabelbaantje gesloten. We hadden eigenlijk gepland om met het karretje weer naar beneden te gaan, maar ja je bent afhankelijk van moeder natuur! Dus we raapten de overgebleven energie weer bij elkaar en begonnen aan de afdaling. Dit vroeg nogal wat van onze beenspieren. Om een beeld te schetsen: het was alsof je de trap afliep en telkens één trede oversloeg. We moesten van ongeveer 1100m weer terug naar 300m afdalen, dus het is nogal logisch dat de spierpijn nog wat dagen voelbaar was. We bereikten na een uur weer veilig 'vaste grond'. Om de dag goed af te sluiten reden we naar Waterfront. Hier waren we zondag ook geweest. In deze wijk zijn allerlei restaurantjes en is er muziek op straat. Gezelligheid!

Donderdagochtend kwamen we als oude oma's van 80 uit bed. Pfoe, die Tafelberg doet toch wat met je! We besloten om het een dag rustig aan te doen en reden naar Gordon's Bay. Bij een 2e handsboekwinkel kochten we eerst wat leesvoer en daarna genoten we op het strand.

Vrijdagochtend bezochten we Kirstenbosch botanische tuinen. Een erg groot (en heuvelachtig, en nog steeds spierpijn..) gebied aan de voet van de Tafelberg. Hier waren allerlei prachtige bloemen en planten. Best gaaf dat er zo'n plek midden in de drukke stad is! 's Middags bezochten we het District Six museum. Dit museum is gevestigd in een oude kerk en staat in het teken van een apartheidsregeling uit de jaren '60. District six was toen een wijk waar vrijwel alleen zwarten en kleurlingen woonden. Zij en hun huizen moesten weg, om plaats te maken voor blanken. Het musuem bestond uit veel persoonlijke verhalen en foto's. Om de dag goed af te sluiten reden we naar 4th Clifton Beach. Jullie herkennen ons straks niet meer terug met dit bruine kleurtje!

Ondertussen zijn we alweer op de helft van onze tijd in Kaapstad. Op zaterdag reden we het hele eind naar het Kaapse Schiereiland. Dit is het meest zuidwestelijke punt van het Afrikaanse continent. We begonnen bij Kaappunt en klommen naar de vuurtoren. WAT EEN WIND! We probeerden onze haren in toom te houden met staarten, vlechten en knotjes, maar het mocht niet baten. Daarna gingen we naar Kaap die Goeie Hoop! Zo ver als je kon kijken was er oceaan en wederom werden we weer weggeblazen door de wind. Lieke had een aantal weken geleden lesgegeven over Bartholomeüs Dias, dus het kruis dat er voor hem is geplaatst bezochten we ook.

Wat we aankomende week gaan doen is nog onbekend. We leven heerlijk met de dag. Er zijn nog genoeg dingen te doen, dus afhangende van het weer maken we onze keuzes.

1. Dad:
    16 november 2019
    Geniet u laatste vakansiedae in Suid Afrika meissies!
  2. Simon C Bax:
    16 november 2019
    Prachtig. Een bezoek aan Groot Constantia - en zeker het restaurant er bij- is aan te bevelen. Net als het Hugenotenmuseum in Franshoek. En zondag naar de Grote Kerk in Kaapstad. Ik was er ooit drie weken op een synode en logeerde in Die Dorphuis. Plezier
  3. Mams Corine:
    16 november 2019
    Wat hebben jullie weer mooie belevenissen beschreven. Jullie laatste weekje gaat in. Ons hartje gaat niet alleen kloppen vol verwachting van ons goede Sintje 😊🤪....maar kijken naar jullie thuiskomst uit. Maar eerst kunnen jullie nog een weekje genieten van al dat moois. Heerlijk van de warmte en de ☀️ hier is het nu rond de 6 graden drinken we chocolademelk met een geheimpje en eten we pepernoten bij de haard.
    Liefs van Mams Corine
  4. Marcel:
    17 november 2019
    Weer erg leuk om jullie belevenissen te lezen. Geniet van jullie laatste dagen in ZA!
  5. Leidy:
    17 november 2019
    Weer vele mooie ervaringen erbij, het is zo mooi om te lezen hoe jullie genieten van alle dingen.
    Nu het eind bijna in zicht is moet ik toegeven dat ik ook uitzie naar jullie terugkomst.
    Nog een hele fijne week samen en veel plezier gewenst.

Groetjes: van ons allen.
  6. Mariëtte Minderman:
    18 november 2019
    Als ik het goed heb heb doorgekregen viert Lieke vandaag ook nog haar verjaardag. Van harte gefeliciteerd en Gods rijke zegen toe gebeden voor het nieuwe levensjaar.
    Wat hebben jullie samen heel wat ervaring opgedaan. Wel eventjes wat anders dan op de stageplek afgelopen jaar in Rijssen. Geniet samen nog van de laatste week .
    Groetjes, Mariëtte Minderman