Vryburg: scholen, schieten en sokkiedans

20 oktober 2019 - Vryburg, Zuid-Afrika

Goedemiddag!

De tweede blog over Vryburg. Dinsdag en woensdag zijn we naar Kismet Primêre Skool geweest. Dit is een Indische school in Vryburg. De tweede dag was de directeur jarig. Zijn vrouw had allemaal Indisch eten klaargemaakt en we konden mee-eten. Dit was trouwens al om half 10: lunchtijd!

Jeannette heeft op deze school Afrikaanse les gegeven, liedjes aangeleerd en spelletjes gespeeld. Lieke kon ook een liedje aanleren en één les Engels geven, maar kon verder niet zo veel doen. Dat verschilt namelijk heel veel per leerkracht waar we zijn. De één is heel geïnteresseerd, de ander zet je op een stoel neer en dan zit je daar de hele les.

Dinsdagavond nam tannie Alta ons mee om buurtwacht te rijden. Vryburg is niet heel veilig, er is veel kritiek op de werkwijze van de politie, dus hebben de bewoners het initiatief genomen om zelf de buurt veilig te houden. Zodra er iets verdachts of verdachte personen, ook wel bravo’s, gezien worden, waarschuwen ze elkaar en wordt er polshoogte genomen. Het was rustige avond voor de buurtwacht.

Woensdagmiddag zijn we met Gerben en Anne meegegaan naar de plaas van Oom Sarel en Tannie Nina. Een plaas is een enorme boerderij. Deze plaas had meer dan 7 kilometer aan grond. Na de geasfalteerde weg reden we meer dan 10 kilometer op een grondweg en waren we er. Oom Sarel heeft een plaasdam bij het huis staan. Dit is een grote stenen waterbak waar water in wordt opgeslagen. Hier gingen we lekker in zwemmen. Daarnaast stond een hoge watertoren met een tank erop. We werden uitgedaagd om daarop te klimmen en eraf te springen. Eeh.. Gaan we dat doen? Jeannette ging de uitdaging aan. Het was nog een hele toer om erop te klimmen en er eenmaal bovenop was er geen andere weg dan te springen! Hierna reden we achterop het bakkie (een pick-up truck) naar het einde van de plaas, daar was een groepje struiken en boompjes waar een braaiplek binnenin was. Eerst mochten we nog met het geweer van oom Sarel schieten. Super vet! Toen we naar de zak reden waar we op hadden gericht, zagen we dat we allebei raak hadden geschoten! Daarna braaiden we onder een prachtige sterrenhemel. Dit gebied wordt ook wel Stellaland (sterrenland) genoemd en wij begrijpen na deze avond waarom!

Donderdag en vrijdag waren we op Moeti primary school. Op deze school praten de kinderen en leerkrachten tot aan grade 3 Tswane. Deze taal spreken veel Zwart Afrikaanse mensen in deze omgeving. De klassen op deze school waren super groot, wel 50 tot 55 kinderen in een klas! Het is dan super moeilijk om ervoor te zorgen dat alle kinderen meekomen. Die tijd hebben de leerkrachten ook gewoon niet. Wij hebben de kinderen wat Nederlands aangeleerd. Dat vinden ze altijd erg leuk! Toen Jeannette een klas het liedje hoofd-schouders-knie en teen ging aanleren begonnen de kinderen opeens in het Tswane dit liedje te zingen! Ze hebben het ons ook in het Tswane aangeleerd. Vrijdag vierden ze Heritage Day. De leerkrachten kwamen in kleurrijke traditionele jurken naar school en waren die dag meer bezig met foto’s maken dan met lesgeven.

Vrijdagavond zijn we met Japie en JP, twee jongens uit Vryburg, naar de rolbalclub gegaan. Daar speelden we een wedstrijdje rolbal. Dit spel lijkt wel wat op jeu de boule, alleen is één kant van de bal zwaarder dan de andere kant, dus als je rolt, wijkt de bal wat af. We zijn vijfde geworden! Na de wedstrijd dronken we wat in de kantine en aten we een vetkoek. Ze vroegen ons of we met hen en een andere vriend nog mee wilden naar een club. En aangezien we op (bijna) alles ja zeggen deze weken, gingen we lekker mee! Bij de club namen de jongens ons mee naar de veranda en leerden ze ons sokkiedansen. We stonden in een soort wals-positie, de jongen leidt, en de meid moet volgen. Ondertussen maak je af en toe een pirouette… het is een beetje lastig uitleggen, maar we hebben er heel erg van genoten! We hebben een super gezellige avond gehad.

Zaterdagochtend sliepen we uit, pakten we onze spullen in en reden we weer de 400 kilometer naar huis. Dit natuurlijk met veel liedjes en veel gezang. ’s Avond gingen we lekker uit eten. Deze twee weken in Vryburg waren super leuk en zijn echt voorbij gevlogen!

Groetjes uit Zuid-Afrika!

1. Mams Corine:
    20 oktober 2019
    Ohwww wat zullen jullie genoten hebben van alles..in mijn gedachten zie ik jullie op de terugreis naar Pretoria zingen nagenietend van alles. Kijk uit naar jullie volgend blog nog 3 weekjes proefloop dan holiday
  2. Leidy:
    20 oktober 2019
    Zo te lezen zijn jullie weer veel mooie herineringen rijker. Zo leuk om te lezen dat jullie het fijn hebben gehad de afgelopen week.Ook voor de komende week veel plezier en succes gewenst.