Die eerste skooldae

5 september 2019 - Pretoria, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,

Daar is dan de derde blog, de eerste gevuld met onze avonturen vanuit Pretoria! We hebben in één week al veel dingen beleefd, dus we pakken het maar chronologisch aan.

Zaterdagochtend waren we om 08:00 bij de kerk. Hier was een kunstfeest van allemaal scholen die aangesloten zijn bij dezelfde christelijke scholengemeenschap. Nadat een aantal groepen kinderen hun talenten hadden gedeeld, was het tijd voor de pauze. Tijdens de pauze waren wij verantwoordelijk voor de koffie en thee. Nou, daar begon het. Dit ging natuurlijk allemaal in het Afrikaans, dus we werden goed in het diepe gegooid. Met wat halve Nederlandse zinnen en handgebaren kwamen we de pauze goed door. Één ding wat we deze week hebben geleerd over de mensen hier is dat ze baie taart eten! Taartstuk na taartstuk werd verkocht. De ochtend duurde ongeveer tot half 12. 's Middags gingen we langs het blue crane restaurant. Hier was ook een klein natuurreservaat waar allerlei soorten vogels te zien waren. Dit was niet heel indrukwekkend. Daarna reden we naar het Unie gebouw. Hier stond een groot beeld van Nelson Mandela. We hebben hem even een high five gegeven. Nadat we eerst aan de verkeerde autodeur trokken, kwamen we weer veilig thuis.

Zondag woonden we de kerkdienst bij in de kerk waar we zaterdag ook waren geweest. De dienst was prima te volgen en wel te vergelijken met een Nederlandse kerkdienst. De dominee was jarig geweest, dus je raadt al wat we aten... taart! En nee de mensen pakken niet één stukje taart, maar er lagen gerust 5 stukjes op één bordje. De rest van de zondag hebben we lekker uitgerust en genoten van de zon.

De maandagochtend begon al vroeg. We lopen deze week stage op de Dirk Postma laerskool. Hier moeten we om 07:15 aanwezig zijn. We zijn deze week allemaal gekoppeld aan één klas. Jeannette en Lieke zijn beiden bij een graad 4 (groep 6). Ruben is bij graad 5/6 (groep 7/8). Deze kinderen zitten niet, zoals in Nederland, de hele dag in één klaslokaal bij één juf. Dit gaat op de manier zoals op de middelbare school. Met grote roltassen lopen ze iedere 50 minuten naar een ander lokaal. De eerste periode begint om 08:00 en je denkt misschien dat het nu heerlijk warm is in Zuid-Afrika, maar dan heb je het mis. Toen we de auto instapten was het 7 graden, dus we zaten al klappertandend in het lokaal met onze dunne jassen. De kinderen hebben vanaf deze week hun zomerkledij aan. Dit betekent dat veel kinderen op blote voeten naar school gaan! :0 Het vertalen kost nog wel wat moeite, maar na een dag merk je al wel dat het je het steeds gemakkelijker af gaat.

Dinsdag konden we weer uitslapen, want we gingen samen met de dochter van Saskia naar de Universiteit van Pretoria. Zij studeert hier ook voor leerkracht. Ze leidde ons rond over de campus. Vele malen groter dan Viaa! ;) Ze vertelde ons dat sommige studenten hierna les gaan geven op een bevoorrechte school, zoals de Dirk Postma en anderen geven straks les onder een boom. Er zijn echt hele grote verschillen in één land! Later die middag gingen we naar een plot van één van de kinderen van Jeannette's klas. Hij had ons uitgenodigd om langs te komen voor de koffie. We reden ongeveer 20 minuten door Pretoria, maar toen hield het geasfalteerde weg op. We kwamen op iets van twaalf letters zonder klinkers. (= Rubens grap = zandweggetje) Het gezin was van Nederlandse afkomst, dus we konden mooi Nederlands met hen praten. Nadat we er een prachtige zonsondergang hadden gezien reden we weer terug naar Ciara Lodge.

Op woensdag gaven we alle drie onze eerste les in het Afrikaans, over Nederland. De kinderen waren erg geïnteresseerd en wij konden ons goed redden in het Afrikaans. Tijdens de andere lessen helpen we waar we kunnen of zingen we psalmen mee, want die worden hier veel gezongen. Nadat we weer thuiskwamen hebben we onze eerste duik in het zwembad genomen, omdat we het zo warm hadden. Maar omdat het 's nachts nog erg koud is, was het water ook standje vrieskist.

Donderdag was het weer een stagedag. Ook vandaag gaven we alle drie een les over Nederland. We raken al steeds meer gewend aan de taal en aan het ritme hier. Onze schooldag begint om 07:15, dan openen de leerkrachten met elkaar. Om 13:30 stopt de laatste periode en meestal lopen wij om 13:35 weer richting de auto. De middag gebruiken we om lessen voor te bereiden, de onderzoeken van school te schrijven en natuurlijk ook om wat uit te rusten. Vanavond hebben we onze allereerste braai. We zijn uitgenodigd door een oud-studente van Viaa, die net als wij voor de buitenlandstage hier kwam, maar verliefd werd en hier is blijven wonen. We zijn benieuwd hoe dit zal zijn! In de volgende blog zullen we jullie vertellen of dit oulik was!

Groetjes van ons alle drie!

1. Marcel:
    5 september 2019
    Dank je voor het delen van jullie ervaringen! Wat een leerzame week. Hoe was de braai vanavond?
  2. Leidy:
    6 september 2019
    Wat leuk om te lezen wat jullie deze week allemaal hebben gedaan.
    Zo krijgen wij ook een mooi inkijkje in het leven van de Zuid Afrikaanse juf en meester.
    Fijn rooster, alle middagen vrij.
    Dit gaan jullie later niet meer meemaken.
    Geniet van alle ervaringen en een fijn weekend met elkaar.