Alweer een week voorbij!

5 oktober 2019 - Pretoria, Zuid-Afrika

Hallo almal,

Na een heerlijke vakantieweek kregen we maandag nog een cadeautje, namelijk nog een extra dag vrij! Deze dag was niet zomaar een dag. 30 september was een speciale dag, Jeannette’s verjaardag! ’s Ochtends kreeg ze een ontbijtje en stond er een filmpje klaar waarin familie, vrienden en kennissen haar feliciteerden met haar verjaardag. We moesten ’s ochtends toch nog even bezig voor school, zodat we voor de komende week wisten wat er nog te doen stond. Na het middageten reden we naar Hennops hiking trails. Hier liepen we een hike van ongeveer 5 kilometer. De tocht begon zeer spectaculair. Met een stoeltje aan een kabelbaan manoeuvreerden we onszelf over de stinkende rivier. Best spannend, maar we haalden de overkant veilig en wel. Het was de bedoeling dat je tijdens deze hike verschillende dieren zou spotten. Wij hebben één zebra, heel veel mieren en meerdere drollen gezien. Het was prettig om ons weer een keer goed in te spannen. Het fietsen missen we ondertussen best wel! De terugweg reden we door een wat chaotische buurt. De taxibusjes haalden ons van links en rechts in, stonden midden op de weg stil en het getoeter was oorverdovend. Maar no worries, we voelen ons nog steeds veilig hoor. ’s Avonds hebben we een lekker hapje gegeten bij Brewers om Jeannette’s verjaardag te vieren.

Dinsdag begon onze laatste stageweek op de Dirk Postma laerskool. Jeannette was de eerste twee dagen bij graad 5. Lieke was de hele week bij graad 6 en sloot vrijdagmiddag af bij graad 3. De leerkrachten ervoeren nogal wat stress, omdat ze werk wat normaal in 10 weken werd gedaan nu in 6 weken moesten doen. Daarom konden wij deze week helaas niet veel lessen geven. Jeannette was daarom ook een dag bij graad 7 en een dag bij graad 3. Jeannette heeft perspectief tekenen, drama en over Nederlandse molens lesgegeven. Lieke heeft ook drie lessen gegeven. Dit waren wetenschap & technologie, kunst en ook een les over Nederlandse molens. De rest van de lessen zaten we in de klas en hielpen we waar we konden. Er wordt hier heel veel klassikaal lesgegeven, dus helpen zat er lang niet altijd in. Omdat de kinderen per 50 minuten naar een nieuw lokaal met een andere leerkracht lopen, zien wij goed hoe anders ze zich gedragen per leerkracht. Vrijdagmiddag eindigde de school weer om half 2. Daarna werden wij bij Aros verwacht. Dit is een deeltijdopleiding tot leerkracht. We werden (onverwacht) onthaald met een braai, speciaal voor ons georganiseerd. Van verschillende soorten vlees tot salades en heerlijke braaibroodjies. We voelden ons erg welkom. Daarna volgden we twee lessen, Afrikaans en kunst. Tijdens Afrikaans leerden ze hoe je een goede toetstekst schrijft (lang leve Cito?) en tijdens kunst maakten we een worriepet. In de foto’s zul je zien hoe kunstig deze zijn geworden.

Deze keer een wat kortere blog. Vandaag (zaterdag) gaan we lunchen bij iemand die Jeannette via via kent en hopen we wat Nederlands eten in te slaan bij de Zoete Inval. Maandag zullen we voor twee weken vertrekken naar Vryburg, dat is zo’n 4,5 uur rijden van Pretoria. Wat we daar allemaal beleven is te lezen in de volgende blog.

Bye bye!

1. Leidy:
    5 oktober 2019
    Wat leuk om jullie blog weer te lezen. Ik zie er elke week weer naar uit om het te lezen wat jullie doen/ meemaken.
    Een bijzondere ervering Jeannette om zover van huis jarig te zijn.
    Maar Lieke kennende heeft ze er wel een tof feestje van gemaakt.
    Hopelijk kunnen jullie in Vrijburg goede lessen geven en veel plezier gewenst samen.
  2. Herma Breukink:
    6 oktober 2019
    Hoi Lieke.
    Wat leuk om elke week je verhalen weer te lezen erg mooi .
    Zo te lezen vermaken jullie je wel .
    Veel succes volgende 2 weken met de stage .
    Geniet samen nog van deze mooie periode.
    Groetjes Jan en Herma Breukink
  3. Mams Corine:
    6 oktober 2019
    ha meiden leuk om jullie blog te kunnen lezen. ja Jeannette je verjaardag verliep hier in Nederland wel kaal en leeg hoor. we mochten via het filmpje van Lieke even meegenieten van de filmpjes verrassing. nou voor ons gek hoor een video boodschap inspreken. een paar keer hebben we het overgedaan. maar resultaat was leuk.
    succes vlg week. we zijn weer benieuwd naar alle belevenissen
    liefs uit Nederland